۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۰۷

همزمان با گرامیداشت هفته کودک؛

‌کتاب های همسایه با طبیعت و حیات وحش استان فارس رونمایی شد

‌کتاب های همسایه با طبیعت و حیات وحش استان فارس رونمایی شد

شیراز- همزمان با گرامیداشت هفته کودک و روز کودک و محیط زیست از کتاب مجموعه شعر «همسایه با طبیعت» و کتاب «حیات وحش استان فارس» گزیده گونه‌های جانوری استان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم که عصر سه شنبه با حضور سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاون فنی اداره کل و مسئولین و کارشناسان ذیربط برگزار شد، نبی اله مرادی، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، گفت: دو طرز فکر وجود دارد یکی در کشورهای توسعه یافته که صرفاً به جمعیت پویا بدون توجه به منابع مورد نیاز می‌اندیشند. تفکر دیگر در کشورهای در حال توسعه است که اعتقاد دارند باید سهم خود را از منابع بگیرند و بدون توجه به شرایط موجود تلاش در جهت توسعه هر چه بیشتر و بهره برداری بیشتر از منابع و بالتبع بدون توجه جدی به آلودگی محیط زیست که هر دو تفکر بسیار خطرناک هستند.

وی افزود: از پنجره دیگر ما در موج کشاورزی منابع را نابود نکردیم و با توجه به اینکه همه چیز در توان خود انسان بود و انسان به عنوان جزئی از طبیعت و تنوع زیستی از منابع به میزان لازم بهره‌برداری می‌کرد و نابرابری و برداشت بی‌رویه منابع اتفاق نمی‌افتاد.

مرادی، ادامه داد: در زمان صنعتی شدن و موج دوم نابرابری‌ها آغاز شد و صنعت اهرمی برای غلبه بر طبیعت شد و متأسفانه این دوران بسیار بدی برای محیط زیست و تنوع زیستی بود.

به گفته معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، در زمان حال گفته می‌شود شدت انقراض گونه‌ها در محیط زیست نسبت به سنوات گذشته کمتر شده است و شاید همین موضوع نقطه امیدی باشد که به حفظ تنوع زیستی و محیط زیست کمک کند. البته بهبود شرایط محیط زیست منوط به آموزش جدی‌تر و اجرای توسعه پایدار است.

مرادی تصریح کرد: در زمینه آموزش باید از جنبه تئوری خارج شده و به آموزش مهارت‌ها بپردازیم آنگونه که در مجامعی که ارزش‌های محیط زیست شناخته شده است برنامه‌ریزی می‌شود. متأسفانه نسل حاضر و نسل پیشین ما این قواعد را رعایت نکردیم. اما امیدواریم نسل آینده بتوانند با آموزش‌هایی که می‌بینند شرایط را بهتر کند. اگر بخواهیم به این وضعیت بد غلبه کنیم و به بهتر شدن فکر کنیم باید آموزش کاربردی و اثربخش نسل امروزی را افزایش دهیم.

در ادامه سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن گرامیداشت هفته کودک با اشاره به تفاهم‌نامه منعقده بین محیط زیست و کانون ضمن ابراز خرسندی از همکاری با اداره کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: این کتاب در راستای فعالیت‌های آموزشی، تربیتی و فرهنگ سازی با استفاده از ابزارهای فرهنگی، هنری و حقیقی نوشته شد.

سعیدرضا کامرانی، ادامه داد: اگر فرهنگ سازی در بین جامعه ما به نحوی باشد که احترام به طبیعت را نهادینه کند و طبیعت را به عنوان یک نعمت و امانت برشماریم و بتوانیم به نسل‌های بعد بسپاریم همه چیز درست می‌شود بنا بر این بستر فرهنگی بسیار مهم است.

کد خبر 5047540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha